آرتروز پا و مچ پا

استئوآرتریت می تواند پس از آسیب دیدگی مفصل ایجاد شود. اثرات آرتروز بر روی پا و مچ پا و علائم آرتریت پا و مچ پا در ادامه توضیح داده شده است. سفتی و تورم دو علامت شایع آرتروز پا هستند.

آرتریت چیست؟

آرتریت یک اصطلاح عمومی برای گروهی از بیش از 100 بیماری است. کلمه “آرتریت” به معنای “التهاب مفاصل” است. آرتریت شامل التهاب (تورم) در داخل و اطراف مفاصل است. درد، سفتی و تورم می تواند ناشی از التهاب باشد. آرتریت می تواند التهاب حاد یا مزمن مفصل و بافت های نرم اطراف آن باشد. در آرتریت، زوال پیشرونده مفاصل رخ می‌دهد و غضروف صاف «بالشتکی» در مفاصل به تدریج از بین می‌رود و در نتیجه استخوان‌ها در برابر یکدیگر دچار سایش می‌شوند. بافت های نرم در مفاصل نیز ممکن است شروع به فرسودگی کنند. آرتریت می تواند دردناک باشد و در نهایت می تواند منجر به محدودیت حرکت، از دست دادن عملکرد مفصل و تغییر شکل در مفاصل آسیب دیده شود.

شایع ترین شکل آرتریت، آرتروز است که به طور کلی با افزایش سن همراه است. سایر عوامل خطر برای استئوآرتریت شامل آسیب مفاصل، چاقی، ژنتیک و عوامل آناتومیک مانند شکل و هم ترازی مفاصل است.

آرتروز چگونه روی پا و مچ پا تاثیر می گذارد؟

هر پا دارای 28 استخوان و بیش از 30 مفصل است. شایع ترین مفاصل پا که آرتریت بر آن تأثیر می گذارد عبارتند از:

• مفصلی که مچ پا و ساق پا به هم می رسند.
  • 3 مفصل پا که استخوان پاشنه، استخوان وسط پا داخلی و استخوان وسط پا خارجی را درگیر می کند.
  • مفصل شست پا و استخوان پا.

علائم آرتروز پا و مچ پا

علائم آرتروز پا و مچ پا اغلب شامل موارد زیر است:

• حساسیت یا درد
  • کاهش توانایی حرکت یا راه رفتن
  • سفتی در مفصل
  • تورم در مفصل

تشخیص آرتروز پا

تشخیص آرتریت پا و مچ پا به احتمال زیاد شامل موارد زیر است: یک تاریخچه پزشکی اولیه که در آن پزشک سوالاتی در مورد زمان و مکان شروع درد و همچنین عوامل تشدید کننده یا تسکین دهنده می پرسد و همینطور آزمایشی به نام آنالیز راه رفتن، که در آن پزشک گام و نحوه راه رفتن شما را اندازه گیری می کند. در مرحله بعد پزشک درخواست تصویربرداری اشعه ایکس می کند.

آرتروز پا

درمان آرتروز پا

آرتروز پا و مچ پا بدون جراحی چگونه درمان می شود؟ آرتروز پا و مچ پا را می توان به روش های مختلفی درمان کرد. روش های غیر جراحی برای درمان آرتروز پا و مچ پا عبارتند از:

• کنترل وزن
  • کفش سفارشی
  • مهاربندی برای حمایت از مفصل
  • استفاده از عصا یا واکر برای رفع استرس از مفصل آسیب دیده
  • فیزیوتراپی
  • داروهای ضد التهابی برای کاهش تورم در مفاصل
  • مسکن ها
  • تزریق داروی استروئیدی به مفاصل

چه درمان های جراحی می تواند به درمان آرتروز پا و مچ پا کمک کند؟

ممکن است برای درمان آرتروز پا و مچ پا به بیش از یک نوع جراحی نیاز باشد. پزشک شما بسته به نوع و وسعت آرتریت شما می تواند بهترین نوع جراحی را برای شما انتخاب کند. موارد زیر برخی از گزینه های جراحی برای آرتریت پا و مچ پا هستند:

• جراحی آرتروسکوپی: این نوع جراحی می تواند در مراحل اولیه آرتریت کمک کند. در جراحی آرتروسکوپی، آرتروسکوپ (ابزار کوچکی به اندازه یک مداد) در مفصل قرار داده می شود. این ابزار تصویری را بر روی مانیتوری که توسط جراح مشاهده می شود، پخش می کند. سپس جراح می تواند از فورسپس یا چاقو برای تمیز کردن ناحیه مفصل استفاده کند. جراحی آرتروسکوپی می تواند به برداشتن هرگونه بافت خارجی یا برآمدگی استخوانی (خار) موجود در مفصل کمک کند.
  • جراحی فیوژن: این نوع جراحی که آرترودزیس نیز نامیده می شود، شامل ترکیب استخوان ها با استفاده از میله ها، پین ها، پیچ ها یا صفحات می شود.
  • جراحی تعویض مفصل: این نوع جراحی شامل جایگزینی مفصل مچ پا با ایمپلنت مصنوعی است و تنها در موارد نادر مورد استفاده قرار می گیرد.