کیفوز یا گرد پشتی

قوز کمر یا کیفوز یا گرد پشتی به انگلیسی: kyphosis، انحنای بیش از حد رو به جلو ستون فقرات شما است. این وضعیت می تواند باعث شود که شما به سمت جلو خم شوید، انگار که خمیده اید. ممکن است باعث کمردرد و سفت شدن عضلات شود. گزینه های درمانی غیر جراحی و جراحی در دسترس هستند.

قوز کمر چیست؟

قوز کمر وضعیتی است که در آن ستون فقرات شما بیش از آنچه باید به سمت بیرون خم می شود. این باعث می شود قسمت بالایی پشت شما در اطراف ناحیه قفسه سینه (بخشی از ستون فقرات شما بین گردن و دنده ها) به جلو خم شود. انحنای آن می تواند به نظر برسد که شما خمیده اید یا قوز کرده اید. مردم گاهی اوقات آن را “قوز” یا “گرد پشتی” می نامند.

ستون فقرات شما دارای انحنای طبیعی است. این منحنی ها از وضعیت شما حمایت می کنند و به شما کمک می کنند صاف بایستید. اما انحنای بیش از حد می تواند بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و ایستادن را سخت کند.

در بیشتر مواقع، کیفوز مشکلاتی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند یا نیاز به درمان پزشکی دارد. اما ممکن است باعث شود نسبت به ظاهرتان احساس خوبی نداشته باشید. در موارد شدید، قوز کمر می تواند باعث درد یا مشکلات تنفسی شود. گرد پشتی شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

انواع کیفوز چیست؟

قوز کمر انواع مختلفی دارد. برخی از رایج ترین عبارتند از:

• کیفوز وضعیتی: این شایع ترین نوع کیفوز است. معمولا در دوران نوجوانی شما اتفاق می افتد. خمیدگی یا وضعیت نامناسب باعث کشیدگی رباط ها و عضلاتی می شود که مهره ها (استخوان های ستون فقرات) را در جای خود نگه می دارند. حرکات کششی مهره های شما را از موقعیت طبیعی خود خارج می کند و باعث ایجاد شکل گرد در ستون فقرات شما می شود. معمولا باعث درد نمی شود.
  • کیفوز شوئرمن (Scheuermann’s): این نوع زمانی اتفاق می‌افتد که مهره‌ها شکل متفاوتی نسبت به شکل عادی دارند. مهره های شما به جای مستطیل شکل، گوی شکل دارند. استخوان‌های گوی شکل به سمت جلو خم می‌شوند و باعث می‌شوند ستون فقرات شما گرد به نظر برسد. کیفوز شوئرمن می‌تواند دردناک باشد، به‌ویژه در حین فعالیت یا هنگام ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی. تغییر وضعیت بدن، منحنی قوز کمر را تغییر نمی دهد، زیرا مهره های شما انعطاف پذیر نیستند.
  • کیفوز مادرزادی: مادرزادی به معنای وضعیتی است که در بدو تولد وجود دارد. کیفوز مادرزادی زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات شما به درستی رشد نکرده یا به طور کامل در رحم رشد نمی‌کند. با رشد شما می تواند شدت آن افزایش یابد. جراحی می تواند انحنای ستون فقرات را در دوران کودکی اصلاح کند تا از بدتر شدن آن جلوگیری کند. این می تواند علاوه بر سایر نقایص رشد مادرزادی مانند مواردی که بر قلب و کلیه شما تأثیر می گذارد، رخ دهد.
  • کیفوز گردنی: این نوع زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات گردن یا بخشی از ستون فقرات شما در پایین سر تا قسمت بالایی پشت شما، به جای انحنای طبیعی، به سمت جلو خم می‌شود.
  • هایپرکیفوز: هایپرکیفوز انحنای شدید ستون فقرات به جلو است. اندازه منحنی بیش از 50 درجه است. این نوع قوز کمر بعد از 40 سالگی شایع است.

کیفوز چقدر شایع است؟

کمتر از 8 درصد از کودکان در سن مدرسه، کیفوز شوئرمن را تجربه می کنند. هایپرکیفوز (کیفوز شدید) حدود 20 تا 40 درصد از بزرگسالان بالای 60 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور متوسط، زاویه رو به جلوی ستون فقرات شما در هر دهه (10 سال) حدود 3 درجه افزایش می یابد.

قوز کمر

علائم و علل قوز کمر

علائم کیفوز یا قوز کمر چیست؟

علائم اصلی کیفوز عبارتند از:

• شانه های گرد
  • انحنا یا قوز در قسمت بالای کمر شما
  • همسترینگ سفت (ماهیچه های پشت ران شما)

کیفوز شدید ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

• درد یا سفتی در پشت و تیغه های شانه شما
  • پاهای بی حس، ضعیف یا گزگز
  • خستگی مفرط
  • مسائل مربوط به تعادل
  • بی اختیاری مثانه یا بی اختیاری روده
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس

چه چیزی باعث کیفوز یا حالت گوژپشتی می شود؟

علت قوز کمر بسته به نوع آن متفاوت است اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

• وضعیت بدنی ضعیف
  • ناهنجاری های ساختاری استخوان های ستون فقرات شما
  • ناهنجاری های رشد استخوان (شکل استخوان)
  • آسیب ستون فقرات
  • سن شما

آیا کیفوز به اسکولیوز تبدیل می شود؟

خیر. کیفوز و اسکولیوز هر دو شرایطی هستند که بر ستون فقرات شما تأثیر می گذارند. آنها می توانند با هم اتفاق بیفتند، اما یکی باعث دیگری نمی شود. کیفوز انحنای غیر طبیعی ستون فقرات از جلو به عقب است. اسکولیوز انحنای غیرطبیعی ستون فقرات از چپ به راست یا پهلو است.

عوامل خطر قوز کمر چیست؟

تشخیص کیفوز بین 13 تا 16 سالگی برای کیفوز پاسچرال و شوئرمن رایج است. این به این دلیل است که استخوان های نوجوانان به سرعت در حال رشد هستند. اما می تواند در هر فردی در هر سنی ایجاد شود. با بالا رفتن سن انسان، مهره ها انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و ستون فقرات ممکن است شروع به کج شدن به جلو کند. شما همچنین می توانید با شکل مادرزادی کیفوز متولد شوید. این می تواند علاوه بر سایر بیماری های زمینه ای که بر رشد و تکامل شما در رحم تأثیر می گذارد، رخ دهد.

عوارض کیفوز چیست؟

عوارض برای موارد خفیف کیفوز رایج نیستند، اما زمانی که شما انحنای شدید ستون فقرات دارید، ممکن است اتفاق بیفتد. عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کمر درد
  • مشکل در راه رفتن
  • فشرده سازی ریه (اشکال در تنفس)
  • مشکلات عصبی (فشرده شدن اعصاب)
گوژپشتی یا گرد پشتی

تشخیص قوز کمر و گوژپشتی

کیفوز چگونه تشخیص داده می شود؟

در میان کودکان، شما (مراقب فرزندتان) یا یک پزشک مدرسه (پرستار) ممکن است علائم کیفوز را مشاهده کنید، به ویژه در مدرسه در طول غربالگری اسکولیوز. مدرسه فرزند شما ممکن است به فرزند شما توصیه کند برای تأیید تشخیص به پزشک ارتوپد مراجعه کند.

در هر سنی، پزشک شما پس از معاینه فیزیکی کیفوز را تشخیص می دهد. در طول دوره فیزیکی، پزشک از شما یا فرزندتان می خواهد که آزمایش خم شدن را انجام دهید. شما با پاهای کنار هم می ایستید، زانوهایتان صاف است و بازوهایتان را به پهلو آویزان می کنید. سپس، به آرامی به جلو خم می شوید و به سمت پاهای خود نگاه می کنید. این آزمایش به پزشک شما کمک می‌کند تا منحنی ستون فقرات یا سایر مشکلات ستون فقرات را ببیند.

چه آزمایش هایی قوز کمر را تشخیص می دهند؟

اشعه ایکس ستون فقرات به پزشک کمک می کند تا انحنای ستون فقرات شما را برای تشخیص بیماری اندازه گیری کند. منحنی طبیعی بین 20 تا 45 درجه است. اگر منحنی بیشتر از 50 درجه باشد، پزشک شما قوز کمر را تشخیص خواهد داد. علاوه بر این، پزشک آزمایش‌هایی را برای تعیین اینکه آیا علائم شما نتیجه یک بیماری زمینه‌ای است یا اینکه انحنای ستون فقرات بر سایر قسمت‌های بدن شما تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌دهد. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• یک آزمایش عملکرد ریوی برای اندازه گیری میزان عملکرد ریه های شما.
  • MRI برای تعیین اینکه آیا انحنای ستون فقرات شما باعث فشار روی اعصاب ستون فقرات شما می شود یا خیر.

درمان قوز کمر یا کایفوز

قوز کمر چگونه درمان می شود؟

درمان کیفوز متفاوت است اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

• فیزیوتراپی: ورزش ها می توانند عضلات شکم و پشت را برای تسکین درد و بهبود وضعیت بدن تقویت کنند. ورزش همچنین می تواند عضلات همسترینگ را کشیده و سایر نواحی بدن شما را تقویت کند.
  • داروهای ضد درد: داروهای ضد التهاب کمر درد را تسکین می دهند.
  • بریس پشت: ممکن است پزشک توصیه کند که از بریس استفاده کنید. زمانی که کودکانی که هنوز در حال رشد هستند به کیفوز شوئرمن مبتلا هستند، شایع‌تر است. پزشک در مورد نوع بریس و چند ساعت استفاده از آن صحبت خواهد کرد.
  • جراحی: یک روش جراحی می تواند انحنای ستون فقرات را کاهش دهد. شایع ترین جراحی کیفوز، جراحی فیوژن ستون فقرات است. در طی این روش، جراح مهره های شما را در وضعیت صاف تری قرار می دهد. آنها با استفاده از تکه های کوچک استخوان برای پر کردن فضای بین مهره های شما آنها را به هم می آمیزند. همانطور که مهره های شما بهبود می یابند، به هم می پیوندند یا به هم می پیوندند. این روش شدت منحنی را کاهش می دهد.

یک پزشک و جراح متخصص مغز و اعصاب و یا ارتوپد، ستون فقرات شما را بررسی می کند و گزینه های درمانی را بر اساس موارد زیر ارائه می دهد:

• سن
  • تاریخچه پزشکی
  • سلامت عمومی
  • نوع کیفوز
  • شدت منحنی
  • دشواری در تنفس

اگر موارد زیر را دارید، می توانید واجد شرایط جراحی ستون فقرات باشید:

• کیفوز مادرزادی
  • کیفوز شوئرمن با انحنای بیش از 75 درجه.
  • کمردرد شدید، حتی پس از تلاش برای درمان غیر جراحی یا محافظه کارانه.

آیا جراحی قوز کمر عوارض جانبی دارد؟

هر نوع درمان با عوارض جانبی احتمالی همراه است. قبل از شروع درمان برای درک خطرات و عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. به عنوان مثال، عوارض جانبی جراحی می تواند شامل عفونت و خونریزی در محل برش باشد.

جلوگیری از قوز کمر و گوژ پشتی

آیا می توان از کیفوز پیشگیری کرد؟

شما نمی توانید از همه انواع کیفوز جلوگیری کنید. برای جلوگیری از کیفوز وضعیتی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• حفظ وضعیت بدنی خوب
  • تقویت عضلات شکم و پشت
  • حفظ وزن سالم
  • حمل کیف یا کتاب مدرسه و لوازم در یک کوله پشتی یا کیف غلتکی محکم
  • برای تقویت عضلات و انعطاف پذیر ماندن ورزش کنید.
درمان قوز کمر

زندگی با قوز کمر یا کایفوز

اگر قوز کمر داشته باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

قوز کمر یک بیماری ستون فقرات قابل درمان است. این منحنی ممکن است باعث درد شما شود یا نباشد و حتی ممکن است متوجه آن نشوید تا زمانی که یک پزشک متخصص در طول یک معاینه به آن اشاره کند. هدف از درمان جلوگیری از بدتر شدن منحنی است. در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. اما اکثر افراد مبتلا به کیفوز نیازی به جراحی ندارند.

آیا قوز کمر عود می کند؟

قوز کمر حتی پس از درمان ممکن است عود کند. ممکن است برای تنظیم وضعیت بدن خود نیاز به تغییر در سبک زندگی داشته باشید. این بدان معناست که در طول روز از نحوه نشستن، ایستادن و حرکت خود بیشتر آگاه باشید. به عنوان مثال، ممکن است به جای حمل کتاب های مدرسه در کوله پشتی، از یک کیف غلتکی استفاده کنید. با پزشک متخصص خود در مورد اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از عود کیفوز انجام دهید صحبت کنید.

اصلاح قوز کمر

تشخیص زودهنگام قوز کمر منجر به بهترین نتیجه می شود. اکثر افرادی که تشخیص زودهنگام دریافت می کنند نیازی به جراحی ندارند و می توانند با گزینه های غیرجراحی این بیماری را مدیریت کنند. قوز کمر در صورت عدم درمان می تواند بدتر شود. این می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند مشکل در تنفس شود. مهم است که کیفوز را به طور منظم با یک پزشک متخصص در طول زندگی خود، حتی پس از درمان، بررسی کنید.

چه زمانی باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنم؟

اگر متوجه انحنای ستون فقرات خود یا فرزندتان شدید که بر وضعیت بدن شما یا او تأثیر می گذارد، با یک پزشک متخصص صحبت کنید. یک پزشک متخصص می‌تواند علائم شما را ارزیابی کند و در صورت لزوم به بهبود وضعیت بدن کمک کند.

چه سوالاتی باید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسم؟

اگر شما یا فرزندتان قوز کمر یا کایفوز دارید، از پزشک خود بپرسید:

• منحنی چقدر شدید است؟
  • آیا به جراحی نیاز خواهم داشت؟
  • چه درمان های غیر جراحی می تواند کمک کند؟
  • آیا باید فیزیوتراپی انجام دهم؟
  • چگونه می توانم جلوی بدتر شدن قوز کمر را بگیرم؟
  • آیا درمان عوارض جانبی دارد؟

کیفوز یا قوز کمر، انحنای بیش از حد ستون فقرات به جلو، یک بیماری قابل درمان است که معمولاً بر فعالیت‌های روزانه فرد تأثیر نمی‌گذارد، مگر اینکه انحنای آن شدید باشد. تشخیص و درمان به موقع می تواند این وضعیت را قبل از بدتر شدن برطرف کند. درمان‌های غیرتهاجمی وجود دارد که پزشک متخصص شما قبل از جراحی ارائه می‌کند. حتی پس از درمان، باید مراقب وضعیت بدن خود باشید تا مطمئن شوید که منحنی برنگشته است.