آرتروز لگن چیست؟

آرتروز لگن یا هیپ (به انگلیسی Hip Arthritis) آسیب غضروف در مفصل ران است. این یک بیماری رایج است که می تواند دردناک باشد و در طول زمان بدتر شود و بر تحرک و کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد.

• انواع مختلفی از آرتروز لگن وجود دارد، از جمله استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و آرتریت پس از سانحه.
  • علل آرتریت مفصل ران بسته به نوع آن متفاوت است. شایع ترین علت ساییدگی و پارگی مفصل ران ناشی از افزایش سن است.
  • علائم آرتروز لگن ممکن است شامل درد در داخل یا نزدیک مفصل ران، سفتی، صدای کلیک شنیدنی هنگام حرکت مفصل ران و ضعف باشد.
  • در حالی که آرتروز مفصل لگن معمولا یک بیماری مزمن است، درمان هایی برای کمک به کاهش علائم و کاهش آسیب بیشتر وجود دارد. اگر کیفیت زندگی شما کاهش پیدا کند، جراحی مانند تعویض مفصل ران می تواند تسکین طولانی مدتی را فراهم کند.

آرتروز مفصل لگن چیست؟

آرتروز لگن به معنای زوال غضروف مفصل لگن است. مفصل ران یک مفصل گوی و کاسه است که توپ در بالای استخوان ران (سر استخوان ران) قرار دارد. توپ توسط غضروف از سوکت (استابولوم) جدا می شود. غضروف به عنوان یک پوشش لغزنده بین توپ و سوکت عمل می کند که به توپ اجازه می دهد در هنگام حرکت پا به آرامی سر بخورد و بچرخد. لابروم، غضروفی قوی که لبه بیرونی سوکت را می پوشاند، ثبات را فراهم می کند.

وقتی غضروف لگن آسیب ببیند، خشن می شود. نازک شدن غضروف باعث تنگ شدن فضای بین استخوان ها می شود. در موارد پیشرفته، استخوان روی استخوان ساییده می شود و هر حرکتی می تواند باعث درد و سفتی شود. هنگامی که اصطکاک در هر نقطه ای بین استخوان ها وجود داشته باشد، همچنین می تواند منجر به خارهای استخوانی شود، رشد استخوان در لبه های استخوان که شکل آن را تغییر می دهد.

آرتروز لگن

انواع و علل آرتروز لگن

استئوآرتریت هیپ

استئوآرتریت یک بیماری دژنراتیو مفصل است، به این معنی که باعث آسیب تدریجی مفصل می شود. این شایع ترین شکل آرتریت مفصل ران است و می تواند مفاصل دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. استئوآرتریت هیپ معمولاً در اثر ساییدگی ناشی از افزایش سن ایجاد می شود و با گذشت زمان بدتر می شود. تجزیه غضروف منجر به درد و التهاب می شود.

استئوآرتریت هیپ ممکن است در برخی افراد به دلیل شکل نامنظم استخوان های تشکیل دهنده مفصل ران سریعتر ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر قسمت‌های توپ و حفره مفصل ران کاملاً با هم قرار نگیرند (عارضه‌ای که منجر به برخورد لگن می‌شود)، ممکن است به یکدیگر ساییده شوند و در نهایت منجر به آرتروز شود. این ممکن است در افراد مبتلا به دیسپلازی مفصل ران نیز اتفاق بیفتد، که حفره مفصل ران برای حمایت از توپ استخوان ران بسیار کم عمق است. این فشار غیرطبیعی بر غضروف وارد می کند و باعث از بین رفتن زودرس غضروف می شود.

مراحل آرتروز مفصل ران

• مرحله 1: ساییدگی و پارگی جزئی مفاصل لگن و خارهای استخوانی جزئی، اغلب با درد کم یا بدون درد.
  • مرحله 2: غضروف شروع به تجزیه شدن می کند و رشد خار استخوان اغلب در اشعه ایکس قابل مشاهده است. علائم شامل درد، ناراحتی و سفتی در لگن است. به این مرحله آرتروز خفیف لگن نیز گفته می شود.
  • مرحله 3: غضروف شروع به فرسایش می کند و شکاف بین استخوان های ران باریک می شود. فعالیت های عادی مانند راه رفتن، زانو زدن یا چمباتمه زدن باعث درد و تورم می شود. به این مرحله استئوآرتریت متوسط هیپ نیز گفته می شود.
  • مرحله 4 (شدیدترین مرحله): غضروف تقریباً از بین رفته است که باعث التهاب مزمن می شود. درد و سفتی تقریباً همیشه احساس می شود.

آرتریت روماتوئید لگن

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری ناشی از حمله سیستم ایمنی به بافت های سالم در مفاصل، از جمله لگن است. این باعث التهاب غشای سینوویال، کپسول اطراف مفصل ران می شود. سلول های التهابی موادی را آزاد می کنند که به مرور زمان غضروف ران را تجزیه می کند. RA معمولاً ابتدا مفاصل کوچکتر مانند مچ دست و انگشتان را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است تا زمانی که علائم ایجاد نکند در لگن قابل توجه نباشد.

آرتریت پسوریاتیک لگن

آرتریت پسوریاتیک نوعی آرتریت است که می تواند در افراد مبتلا به پسوریازیس ایجاد شود، یک بیماری پوستی خود ایمنی که همچنین می تواند باعث التهاب در مفاصل، از جمله لگن شود. با گذشت زمان، التهاب درمان نشده می تواند منجر به آسیب مفصل شود. آرتریت پسوریاتیک لگن یک بیماری مزمن است. ممکن است قبل یا بعد از بروز علائم پوستی آشکار پسوریازیس ایجاد شود.

آرتریت هیپ پس از ضربه

آسیب یا ضربه به لگن، مانند شکستگی لگن، ممکن است منجر به ایجاد آرتریت در مراحل بعدی زندگی شود. ضربه هایی مانند زمین خوردن، آسیب های ورزشی و تصادفات رانندگی می تواند به غضروف آسیب برساند. در حالی که خود آسیب ممکن است بهبود یابد، آسیب غضروف و هر گونه تغییر در تراز یا آناتومی مفصل ران می تواند سال ها بعد به آرتروز منجر شود.

آرتریت هیپ به دلیل نکروز آواسکولار

نکروز آواسکولار زمانی اتفاق می افتد که استخوان منبع خون خود را از دست می دهد و شروع به فروپاشی می کند. در لگن، نکروز آواسکولار ممکن است در سر استخوان ران (قسمت توپی مفصل ران) ایجاد شود. با از بین رفتن بافت استخوان، استخوان ران فرو می ریزد و شکل خود را از دست می دهد که در نهایت منجر به آرتریت شدید هیپ می شود.

Hip Arthritis 2

علائم آرتروز لگن

علائم آرتریت لگن یا هیپ می تواند ثابت یا شعله ور شود. علائم رایج آرتریت لگن عبارتند از:

• درد در داخل یا نزدیک لگن که می تواند به دلیل حرکات و تمرینات خاص بدتر شود. غضروف به طور ناهموار فرسوده می شود و اگر حرکت خاصی بر ناحیه ای که آسیب بیشتری دارد فشار وارد کند، درد افزایش می یابد. در آرتریت هیپ، درد عمدتاً در کشاله ران و گاهی اوقات در قسمت خارجی ران و قسمت بالای باسن احساس می شود. درد ممکن است پس از ایستادن یا راه رفتن برای مدت طولانی یا پس از یک دوره استراحت (بیدار شدن از خواب در صبح) بدتر شود.
  • سفتی در مفصل ران باعث می شود حرکت لگن یا چرخاندن پا مشکل شود. این ممکن است فعالیت های روزانه مانند پوشیدن جوراب و کفش را دشوار کند.
  • کرپیتوس صدایی است که هنگام حرکت دادن لگن آسیب دیده به گوش می رسد.
  • ضعف در لگن اغلب در نتیجه کاهش فعالیت است. آرتریت هیپ ممکن است باعث شود که شما به دلیل درد کمتر حرکت کنید، که مفصل را حتی ضعیف‌تر کرده و علائم را بدتر می‌کند.

عوامل افزایش ریسک آرتروز لگن

• سن. هر چه سن شما بالاتر باشد، احتمال ساییدگی غضروف مفصل ران بیشتر می شود.
  • اضافه وزن. اضافه وزن یا چاق بودن فشار مضاعفی بر باسن وارد می کند.
  • جراحت. آسیب شدید، مانند شکستگی لگن یا پارگی لابرال، می تواند سال ها بعد باعث آرتروز شود.
  • استعمال مفرط. مشاغل و ورزش‌هایی که نیاز به حرکات فیزیکی تکراری دارند که بر روی مفصل ران فشار وارد می‌کنند، می‌توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.
  • جنسیت. زنانی که یائسه هستند بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آرتروز مفصل ران هستند. آرتریت روماتوئید زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد.
  • ناهنجاری های ساختاری یا رشدی. شکل نامنظم استخوان‌هایی که مفصل ران را تشکیل می‌دهند، مانند دیسپلازی هیپ و گیرافتادگی، می‌تواند منجر به استرس غیرطبیعی روی غضروف شود.
  • محرک های خود ایمنی در حالی که علل آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک ناشناخته باقی مانده است، محرک های بیماری های خودایمنی یک منطقه تحقیقات فعال هستند. به عنوان مثال، اعتقاد بر این است که عفونت یکی از محرک‌های پسوریازیس است.
  • ژنتیک برخی از شرایط خودایمنی که منجر به آرتریت مفصل ران می شود ممکن است در خانواده وجود داشته باشد.
  • سایر شرایط سلامتی افراد مبتلا به دیابت، کلسترول بالا، هموکروماتوز (سطح بالای آهن در خون) و کمبود ویتامین D بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

تشخیص آرتروز لگن

آرتریت لگن چگونه تشخیص داده می شود؟ پزشک شما ممکن است از ابزارهای تشخیصی زیر برای تعیین اینکه آیا به آرتریت لگن مبتلا هستید یا خیر استفاده کند:

• سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی
  • آزمایش خون برای نشانگرهای ژنتیکی و/یا آنتی بادی های RA
  • اشعه ایکس برای تعیین از دست دادن غضروف

شما نمی توانید غضروف را در اشعه ایکس ببینید، اما می توانید فضای بین استخوان های مفصل ران را ببینید. اگر در حال باریک شدن باشد، این می تواند به این معنی باشد که غضروف از بین رفته است. اشعه ایکس همچنین خار استخوان و کیست را نشان می دهد که به دلیل آرتروز ایجاد می شود. معمولاً برای تشخیص آرتروز نیازی به ام آر آی لگن نیست.

درمان آرتریت لگن

گزینه های درمانی برای آرتروز لگن بسته به نوع و مرحله بیماری، سن شما، شدت درد و عوامل دیگر متفاوت است. در حالی که پزشکان نمی توانند از دست دادن غضروف را معکوس کنند، راه هایی برای بهبود درد و جلوگیری از آسیب بیشتر وجود دارد.

درمان های غیر جراحی برای آرتریت هیپ

• اصلاح فعالیت ممکن است به کاهش شعله ور شدن دردناک کمک کند. از فعالیت هایی که آرتریت مفصل ران را تشدید می کند، مانند دویدن، پریدن و سایر ورزش های پر فشار خودداری کنید.
  • اصلاح شیوه زندگی، مانند کاهش وزن، می تواند به کاهش استرس روی مفصل ران کمک کند.
  • تمرینات فیزیوتراپی می تواند به بهبود قدرت لگن کمک کند. درگیر شدن در ورزش ها و فعالیت های کم تاثیر، مانند شنا و دوچرخه سواری، و فعال ماندن از نظر فیزیکی، کلید مدیریت علائم آرتریت لگن است.
  • پدهای گرم کننده می توانند به تسکین التهاب لگن کمک کنند.
    داروها و تزریق‌ها، مانند تزریق کورتیکواستروئید، تزریق اسید هیالورونیک، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی، و داروهای سرکوب‌کننده ایمنی یا بیولوژیک می‌توانند به کنترل درد و التهاب کمک کنند. اینکه کدام داروها بهتر عمل می کنند به نوع آرتریت بستگی دارد.
  • وسایل کمکی راه رفتن مانند عصا یا واکر در هنگام راه رفتن حمایت می کنند.

جراحی برای آرتروز لگن

پیشرفت آرتروز لگن و اثربخشی درمان‌های غیرجراحی مختلف متفاوت است. اگر گزینه‌های غیرجراحی تسکین درد دلخواه را فراهم نمی‌کنند و کیفیت زندگی شما کاهش می‌یابد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که گزینه‌های جراحی مانند:

• جراحی تعویض مفصل ران یا آرتروپلاستی مفصل ران، روشی برای جایگزینی یک یا هر دو انتهای مفصل ران آسیب دیده با ایمپلنت مصنوعی است.
  • فیوژن هیپ روشی برای جوش دادن استخوان های مفصل ران به یکدیگر است. قبل از اینکه جراحی‌های جایگزین در دسترس قرار گیرد، این روش درمانی استاندارد برای آرتریت لگن بود، اما اکنون آخرین راه‌حل درمان است، زیرا به شدت بر تحرک تأثیر می‌گذارد.

تعویض مفصل ران و تعویض مفصل زانو توسط دکتر هومن کوکبی

جراحی های تعویض مفصل ران و زانو توسط دکتر کوکبی (بهترین جراح ارتوپد در تهران) همراه با تیمی حرفه ای انجام می شود که در روش های تعویض مفصل بسیار ماهر هستند. تیم ما شما را در تمام مراحل، از آموزش قبل از جراحی گرفته تا مراقبت های پس از جراحی و فیزیوتراپی، راهنمایی می کند. هدف ما این است که شما را در اسرع وقت به سطح مورد نظر خود برگردانیم.