آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات، یک ساختار استخوانی در بدن انسان است که از 33 مهره تشکیل شده است. این مهره‌ها به یکدیگر توسط دیسک‌های بین مهره‌ای و رباط‌ها متصل شده‌اند. ستون فقرات نقش مهمی در حمایت از بدن،صاف ایستادن، حفظ تعادل و انجام حرکات مختلف بدن دارد.

ستون فقرات از 5 بخش تشکیل شده است:

• ستون فقرات گردنی: 7 مهره دارد و سر را به بدن متصل می‌کند.
  • ستون فقرات سینه‌ای: 12 مهره دارد و قفسه سینه را تشکیل می‌دهد.
  • ستون فقرات کمری: 5 مهره دارد و وزن بدن را تحمل می‌کند.
  • استخوان خاجی: 5 مهره به هم پیوسته که در ناحیه لگن قرار می‌گیرند.
  • استخوان دنبالچه: 4 مهره به هم پیوسته که در انتهای ستون فقرات قرار می‌گیرند.

ستون فقرات نقش مهمی در سلامتی انسان دارد. هرگونه آسیب یا بیماری در ستون فقرات می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در حرکت، تعادل و سلامت عمومی بدن شود. برای حفظ سلامت ستون فقرات باید موارد زیر را رعایت کرد:

• داشتن وزن سالم
  • انجام ورزش‌های منظم
  • حفظ وضعیت بدنی صحیح
  • استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی
  • استفاده از صندلی ارگونومیک در محل کار

با رعایت این نکات می‌توان از بروز مشکلات ستون فقرات پیشگیری کرد یا شدت آن‌ها را کاهش داد.

آسیب های رایج ستون فقرات

چه چیزهایی بر نخاع تأثیر می‌گذارد؟

بسیاری از موارد می‌توانند بر نخاع شما اثر بگذارند. صدمات و اختلالات نخاعی جدی از جمله مشکلات مهمی هستند. هر گونه آسیب به نخاع شما ممکن است علائم شدیدی در زیر واحدهای مختلف نخاع ایجاد کند.

علائم شدیدی که ناشی از آسیب نخاع باشد، ممکن است شامل از دست دادن کنترل مثانه یا فلج شدن، باشد. درمان سریع برخی از اختلالات می‌تواند خطر ایجاد علائم دائمی یا طولانی‌مدت را کاهش دهد. شرایط معمولی که ممکن است بر نخاع شما اثر بگذارند عبارتند از:

• میلیت عرضی حاد: التهاب در یک یا چند بخش از نخاع شما.
  • آرتروز یا اسپوندیلوز گردنی: ساییدگی و پارگی پیشرونده دیسک‌های ستون فقرات گردن شما (دیسک‌های گردنی) که می‌تواند فشار روی نخاع ایجاد کند (میلوپاتی گردنی).
  • فتق دیسک: زمانی که یک دیسک ستون فقرات از جای خود بیرون می‌رود و به فضای اطراف نخاع شما حرکت می‌کند و فشار به اعصاب مجاور وارد می‌کند.
  • شکستگی ستون فقرات: زمانی که یک یا چند مهره له می‌شود (شکستگی فشاری) یا شکسته می‌شود (شکستگی استخوان) و به نخاع شما فشار وارد می‌کند.
  • آتروفی عضلانی نخاعی: یک بیماری ژنتیکی نادر که باعث از دست دادن سلول‌های عصبی حرکتی نخاع می‌شود و باعث ضعف و آتروفی عضلانی می‌شود.
  • تنگی کانال نخاعی: باریک شدن ستون فقرات که می‌تواند باعث گیر کردن اعصاب و تحریک نخاع شود.
  • تومورهای ستون فقرات: توده‌هایی که ممکن است سرطانی یا غیرخطرناک باشند و از ستون فقرات شما شروع می‌شوند و ممکن است فشار به نخاع وارد کنند.
  • عفونت‌های ستون فقرات: زمانی که یک آبسه گسترش یافته یا مهره یا دیسک عفونی شده و فشار به طناب نخاعی وارد می‌شود.
کمر درد

گودی کمر

گودی کمر یا لوردوز کمری، یک انحنای طبیعی در ناحیه کمر است که به حفظ تعادل و حمایت از وزن بدن کمک می‌کند. با این حال، اگر این انحنا بیش از حد باشد، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند کمردرد، خستگی و مشکلات تنفسی شود.برای تشخیص گودی کمر، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا ام‌آر‌آی را تجویز کند. درمان گودی کمر به شدت مشکل بستگی دارد. در موارد خفیف، ممکن است بتوان با تغییر سبک زندگی و انجام ورزش‌های اصلاحی، گودی کمر را بهبود بخشید. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به درمان‌های پزشکی مانند فیزیوتراپی یا جراحی باشد.

سیاتیک

سیاتیک یک بیماری عصبی است که باعث درد، بی حسی، و ضعف در ناحیه باسن و پاها می شود. این وضعیت به دلیل تحریک یا فشرده شدن عصب سیاتیک ایجاد می شود. عصب سیاتیک بزرگترین عصب در بدن است و از ستون فقرات در ناحیه کمر شروع می شود و از طریق باسن و پاها به پایین می رود. شایع ترین علت سیاتیک فتق دیسک بین مهره ای است. فتق دیسک زمانی اتفاق می افتد که دیسک های بین مهره ای که استخوان های ستون فقرات را جدا می کنند بیرون می زنند و به عصب سیاتیک فشار وارد می کنند.

قوز کمر

کیفوز انحنای بیش از حد رو به جلو ستون فقرات شما است. این وضعیت می تواند باعث شود که شما به سمت جلو خم شوید، انگار که خمیده اید. ممکن است باعث کمردرد و سفت شدن عضلات شود. گزینه های درمانی غیر جراحی و جراحی وجود دارد. در بیشتر مواقع، کیفوز مشکلاتی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند یا نیاز به درمان پزشکی ندارد. اما ممکن است باعث شود نسبت به ظاهرتان احساس خوبی نداشته باشید. در موارد شدید، کیفوز می تواند باعث درد یا مشکلات تنفسی شود. کیفوز شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

دیسک کمر

دیسک کمر یکی از مشکلات شایع ستون فقرات است که می‌تواند باعث درد زیادی شود. دیسک کمر زمانی اتفاق می‌افتد که دیسک‌های بین مهره‌ای که استخوان‌های ستون فقرات را جدا می‌کنند بیرون می‌زنند و به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کنند. دیسک‌های بین مهره‌ای بالشتک‌های ژلاتینی هستند که بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارند. این دیسک‌ها نقش مهمی در جذب ضربه و حفظ انعطاف‌پذیری ستون فقرات دارند. فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که حلقه بیرونی دیسک بین مهره‌ای پاره می‌شود و هسته ژلاتینی دیسک از آن بیرون می‌زند. این می‌تواند باعث تحریک یا فشار بر عصب سیاتیک شود.

درمان آسیب های ستون فقرات

درمان مشکلات کمر به شدت مشکل بستگی دارد. در موارد خفیف، ممکن است بتوان با استراحت، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، یا فیزیوتراپی، مشکلات کمر را درمان کرد. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به جراحی باشد. در اینجا برخی از درمان های رایج برای مشکلات کمر آورده شده است:

• استراحت: استراحت برای کاهش درد و التهاب مهم است. در صورت بروز درد شدید، ممکن است لازم باشد چند روز از کار یا فعالیت های دیگر خودداری کنید.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): NSAIDs مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات پشت و شکم کمک کند و انعطاف پذیری ستون فقرات را بهبود بخشد. فیزیوتراپیست ها می توانند تمرینات خاصی را برای کمک به بهبود مشکلات کمر آموزش دهند.
  • تزریقات استروئیدی: تزریقات استروئیدی می توانند به کاهش التهاب و درد کمک کنند. این تزریقات معمولاً توسط پزشک انجام می شود.
  • جراحی: جراحی معمولاً آخرین راه حل برای مشکلات کمر است. جراحی می تواند برای ترمیم دیسک های آسیب دیده، برداشتن مهره ها یا فشرده بودن کانال نخاعی استفاده شود. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از بروز مشکلات کمر آورده شده است:
  • وزن سالم داشته باشید.
  • به طور منظم ورزش کنید، به خصوص ورزش‌هایی که عضلات شکم و پشت را تقویت می‌کنند.
  • هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن، وضعیت بدنی صحیح را حفظ کنید.
  • از صندلی ارگونومیک در محل کار استفاده کنید.

اگر دچار درد کمر هستید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا علت مشکل مشخص شود و درمان مناسب انجام شود.

آخرین مقـالات مرتبـط با ستون فقرات