درد لگن

درد لگن یک علامت رایج است که می تواند ناشی از هر چیزی از آسیب های ورزشی گرفته تا آرتریت باشد. معمولاً می‌توانید با استراحت از فعالیت‌های بدنی و مصرف مسکن‌های بدون نسخه، درد لگن را در خانه درمان کنید. اما اگر درد ادامه یابد یا بدتر شود، ممکن است درمان های دیگری لازم باشد.

درد لگن چیست؟

درد لگن دردی یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل ران خود احساس می کنید.

مفصل جایی در بدن شماست که در آن دو استخوان به هم می رسند. مفصل ران شما جایی است که استخوان ران شما (فمور) به لگن شما متصل می شود. مفصل ران شما یکی از بزرگترین مفاصل بدن شماست و شما دائما از آن برای حرکت، تحمل وزن و حفظ تعادل استفاده می کنید. درد لگن می‌تواند از یک آسیب موقت و کوتاه‌مدت تا یک مشکل بزرگ‌تر که نیاز به درمان توسط یک متخصص و جراح لگن دارد، متغیر باشد. محل احساس درد بستگی به این دارد که کدام قسمت از مفصل ران شما آسیب دیده است.

ممکن است درد لگن را در این بخش‌ها احساس کنید:

• نزدیک به سطح بالا یا اطراف لگن (معمولاً مشکل عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌ها).
  • عمیق تر در مفصل ران شما (دردی که از استخوان ها یا غضروف شما می آید).
  • در قسمت پایین کمر شما درد لگن گاهی اوقات می تواند به نواحی دیگر مانند کمر یا کشاله ران گسترش یابد.

درد ممکن است بیاید و برود. برای مثال، ممکن است هنگام راه رفتن یا حرکت احساس درد لگن داشته باشید، اما زمانی که استراحت می کنید بهتر می شود. برخی افراد نیز در قسمت های مختلف روز احساس درد می کنند. ممکن است اول صبح که از خواب بیدار می شوید، درد بیشتری احساس کنید. همچنین احساس درد لگن در شب بسیار رایج است، به خصوص اگر به همان پهلو بخوابید که لگن دردناک است.

معمولاً می‌توانید با استراحت از فعالیت‌های بدنی و با مصرف مسکن‌های بدون نسخه، درد لگن را در خانه درمان کنید. اگر احساس می کنید درد لگن به اندازه کافی بد است که روی روال روزانه شما تأثیر می گذارد یا حرکت را سخت می کند، به یک جراح و متخصص ارتوپد مراجعه کنید. اگر دردی را احساس می‌کنید که بیش از چند روز طول می‌کشد و بهبود نمی‌یابد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

شکستگی لگن

شکستگی لگن زمانی اتفاق می افتد که قسمت بالایی استخوان ران (فمور) بشکند. آسیب معمولاً در اثر سقوط یا تصادف رانندگی ایجاد می‌شود. شکستگی لگن در افراد مسن شایع‌تر است زیرا با افزایش سن استخوان ها ضعیف و شکننده‌تر می‌شوند. اکثر شکستگی‌های لگن باعث درد شدید می‌شوند و نیاز به جراحی فوری دارند.

آرتریت التهابی لگن

مفصل ران تحت تاثیر آرتریت التهابی باعث احساس درد و سفتی در لگن خواهد شد. علائم دیگری نیز وجود دارد: درد مبهم و دردناک در کشاله ران، قسمت بیرونی ران، زانو یا باسن. دردی که در صبح یا بعد از مدتی نشستن یا استراحت بدتر می شود، اما با فعالیت کاهش می یابد.

آرتروسکوپی لگن

آرتروسکوپی هیپ یک روش جراحی با حداقل تهاجم است که از دستگاهی به نام آرتروسکوپ برای تشخیص و درمان بیماری های مفصل ران استفاده می کند. آرتروسکوپ یک لوله انعطاف پذیر با یک دوربین است که به یک مانیتور ویدئویی متصل است و به پزشک جهت تشخیص و درمان بیماری کمک می‌کند.

تعویض مفصل لگن

در جراحی تعویض کامل لگن (که به آن آرتروپلاستی کامل هیپ نیز گفته می شود)، استخوان و غضروف آسیب دیده برداشته شده و با اجزای پروتز جایگزین می شود. سر استخوان ران آسیب دیده برداشته می شود و با یک ساقه فلزی که در مرکز توخالی استخوان ران قرار می گیرد، جایگزین می شود.

علت درد لگن چیست؟

درد لگن علامتی از چندین بیماری است، از جمله آرتریت، صدمات وارده به لگن (شکستگی و دررفتگی)، بورسیت لگن و مشکلات ساختاری. ورزشکارانی که لگن خود را در همه جهات حرکت می‌دهند، مانند رقصندگان و ژیمناست‌ها، بیشتر احتمال دارد آسیب ببینند و درد لگن را تجربه کنند.

آرتروز لگن

آرتریت باعث درد و التهاب در مفاصل شما می شود. آرتریت هیپ شایع است. علائمی مانند درد، تورم و سفتی ایجاد می کند. انواع مختلفی از آرتریت می تواند منجر به درد در لگن شما شود، از جمله:

• آرتروز
  • روماتیسم مفصلی
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان

بورسیت لگن

بورسیت تورم دردناک در یک کیسه کوچک پر از مایع به نام بورس است. بورسا فضاهای بالشتکی را در اطراف استخوان ها و سایر بافت ها قرار می دهد. بورسیت هیپ زمانی اتفاق می افتد که بورس در مفصل ران شما تحریک شده و متورم می‌شود. دو نوع رایج بورسیت لگن عبارتند از:

• بورسیت ایلیوپکتینال
  • بورسیت تروکانتریک

صدمات لگن

هر گونه آسیبی که به قسمت های مفصل ران شما آسیب برساند می تواند باعث درد شود. آسیب های مفصل ران معمولاً ناشی از موارد زیر است:

• آسیب های فشاری مکرر
  • آسیب های ورزشی
  • آسیب هایی مانند سقوط یا تصادفات رانندگی

برخی از شایع ترین آسیب هایی که باعث درد لگن می شوند عبارتند از:

• کشیدگی عضلات لگن
  • سندرم Iliotibial band
  • پارگی لابرال لگن
  • شکستگی استخوان
  • دررفتگی های مفصل ران

شرایط ساختاری

برخی از افراد با شرایطی متولد می شوند که بر شکل لگن آنها تأثیر می‌گذارد، از جمله:

• گیر افتادگی مفصل ران (استابولار فمور) (FAI یا گیرافتادگی لگن)
  • دیسپلازی هیپ (DDH)

جراحات و متخصصان ارتوپد گاهی اوقات این مسائل را “ناهنجاری های ساختاری” می نامند. بسته به شرایطی که دارید، ممکن است در دوران کودکی یا در مراحل بعدی زندگی دچار درد لگن شوید.

درد لگن چگونه درمان می شود؟

درمان‌هایی که برای درد لگن نیاز دارید بستگی به علت آن دارد. متخصص و جراح لگن درمان هایی را بر اساس شدت درد و علت آن پیشنهاد می کند.

روش RICE برای درد لگن

معمولاً می‌توانید درد لگن را در خانه با روش RICE درمان کنید:

• استراحت REST: برای جلوگیری از بدتر شدن آسیب، فعالیت بدنی که باعث درد شده است را متوقف کنید.
  • یخ ICE: در روز اول پس از آسیب هر ساعت یک کمپرس یخ یا کمپرس سرد به مدت 10 تا 15 دقیقه اعمال کنید. بعد از یک روز، می توانید هر سه تا چهار ساعت یکبار از کمپرس استفاده کنید. یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید (بسته یخ را در یک حوله یا پارچه بپیچید).
  • فشرده سازی Compression: فشرده سازی به کاهش جریان خون در لگن آسیب دیده کمک می کند و تورم را کاهش می دهد. یک باند فشاری بپوشانید یا دور باسن خود بپیچید. همچنین می‌توانید شلوارهای کوتاه یا شلوار بپوشید تا فشار روی لگن خود را حفظ کنید.
  • ارتفاع Elevation: در صورت امکان، باسن و پایین بدن خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. پای خود را روی بالش، پتو یا کوسن قرار دهید.

داروهایی برای درد لگن

پزشک شما ممکن است داروهایی را برای تسکین درد لگن و سایر علائمی که تجربه می کنید پیشنهاد دهد.

اکثر افراد می توانند از NSAID های بدون نسخه (ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن) یا استامینوفن (Tylenol®) استفاده کنند. این داروها را بیش از 10 روز متوالی بدون صحبت با متخصص خود مصرف نکنید.

فیزیوتراپی برای درد لگن

اگر آرتریت یا مشکل ساختاری دارید که باعث درد می شود، ممکن است پزشک کتخصص لگن شما فیزیوتراپی را پیشنهاد کند. یک فیزیوتراپ حرکات کششی و تمریناتی را به شما می دهد که عضلات اطراف لگن آسیب دیده شما را تقویت می کند. این جلسات ثبات شما را بهبود می‌بخشد و می تواند درد را تسکین دهد.

جراحی لگن یا هیپ

اکثر افراد مبتلا به درد لگن نیازی به جراحی ندارند. اما اگر درد شدید باشد و سایر درمان‌ها کمکی نکرده باشند، ممکن است پزشک شما آن را پیشنهاد کند. ممکن است برای ترمیم شکستگی لگن، تعویض مفصل لگن و ران یا مشکل ساختاری به جراحی نیاز داشته باشید.

آرتروسکوپی مفصل ران رایج ترین نوع جراحی برای درمان بیشتر علل درد لگن است. جراح شما چند برش کوچک در پوست لگن شما ایجاد می کند و سپس ابزار خاصی به نام آرتروسکوپ را در مفصل ران شما قرار می دهد. آرتروسکوپ شامل یک دوربین و یک نور است که به جراح شما اجازه می دهد آسیب های داخل لگن شما را شناسایی و ترمیم کند.

ممکن است نیاز به تعویض مفصل ران (آرتروپلاستی مفصل ران) داشته باشید. جراح لگن شما را با ایمپلنت مصنوعی (پروتز) جایگزین می کند. اگر درد و سایر علائم در لگن بر توانایی ایستادن، راه رفتن و حرکت شما تأثیر بگذارد، ممکن است پزشک شما تعویض مفصل ران را توصیه کند.

جراح به شما خواهد گفت که چه انتظاری داشته باشید و چه مدت طول می کشد تا بهبود یابد.

چگونه می توانم از درد لگن جلوگیری کنم؟

ممکن است همیشه نتوانید از درد لگن جلوگیری کنید، به خصوص اگر ناشی از حادثه ای باشد که نمی توانید برای آن برنامه ریزی کنید یا مشکلی در شکل طبیعی مفصل ران شما ایجاد شده باشد.

در حین ورزش یا سایر فعالیت های بدنی:

از تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده کنید.
اگر لگن شما در حین یا بعد از فعالیت بدنی درد می کند، «درد را بازی نکنید».
پس از فعالیت شدید به بدن خود فرصت استراحت و ریکاوری بدهید.
قبل از ورزش یا ورزش کردن، حرکات کششی و گرم کردن را انجام دهید.
پس از فعالیت بدنی، بدن خود را خنک و کشش دهید.
این نکات ایمنی عمومی را برای کاهش خطر آسیب دیدگی دنبال کنید:

اطمینان حاصل کنید که خانه و محل کار شما از شلوغی هایی که ممکن است شما یا دیگران را به هم بریزند، خالی باشد.
اگر در راه رفتن مشکل دارید یا خطر سقوط دارید از عصا یا واکر استفاده کنید.

چگونه می توانم از درد لگن جلوگیری کنم؟

در حین ورزش یا سایر فعالیت های بدنی:

• از تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده کنید.
  • اگر لگن شما در حین یا بعد از فعالیت بدنی درد می کند، با درد به ادامه فعالیت نپردازید.
  • پس از فعالیت شدید به بدن خود فرصت استراحت و ریکاوری بدهید.
  • قبل از ورزش کردن، حرکات کششی و گرم کردن را انجام دهید.
  • پس از فعالیت بدنی، بدن خود را خنک و کشش دهید.

این نکات ایمنی عمومی را برای کاهش خطر آسیب دیدگی دنبال کنید:

• همیشه از ابزار یا تجهیزات مناسب در خانه برای رسیدن به اشیا استفاده کنید. هرگز روی صندلی، میز یا میز نایستید.
  • اگر در راه رفتن مشکل دارید یا خطر سقوط دارید از عصا یا واکر استفاده کنید.

درد لگن یکی از علائم رایج بسیاری از بیماری ها است. اما فقط به این دلیل که درد لگن اغلب اتفاق می افتد، به این معنی نیست که شما باید در درد زندگی کنید. اگر لگن شما درد می‌کند و درمان‌های خانگی مؤثر نبودند، به بهترین متخصص ارتوپد مانند دکتر هومن کوکبی مراجعه کنید، به‌خصوص اگر به اندازه‌ای بد باشد که شما را مجبور کند از فعالیت‌هایی که معمولاً دوست دارید صرف نظر کنید. پزشک علت درد در لگن شما را تشخیص می‌دهد و درمان‌هایی را پیشنهاد می‌کند که در اسرع وقت بدون درد به زندگی روزمره خود بازگردید.

آخرین مقـالات مرتبـط با لگن