بورسیت آرنج (تورم پشت آرنج)

بورسیت آرنج (به انگلیسی: elbow bursitis) یا التهاب در بورس olecranon چیست؟ کیسه پر از مایع که از مفصل آرنج شما محافظت می کند و آن را بالشتک مانند می کند. معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد بواسطه شغل یا فعالیت هایی مانند ورزش ایجاد می شود. شما احتمالا فقط به درمان های خانگی برای کمک به بهبود بورس خود نیاز دارید. اکثر افراد طی سه تا شش هفته بهبود می یابند. ار علائم و درد بیشتر شد و بهبود نیافت بهتر است با متخصص ارتوپد صحبت کنید.

بورسیت آرنج چیست؟

بورسیت اولکرانون تورم دردناک اطراف مفصل آرنج شما است. به طور خاص، این التهاب در بورس olecranon است، کیسه پر از مایع که آرنج شما را احاطه کرده و از آن محافظت می کند. تمام مفاصل بزرگ بدن شما توسط بورسا احاطه شده اند. آنها به عنوان بالشتک و ضربه گیر بین استخوان ها و عضلات، تاندون ها یا پوست شما عمل می کنند. بورسیت زمانی اتفاق می افتد که بورس در اثر استفاده بیش از حد تحریک شود، در اثر ضربه یا در طول عفونت آسیب دیده باشد. درد ناشی از بورسای ملتهب ممکن است ناگهانی باشد یا به مرور زمان ایجاد شود.

بورسیت آرنج در مقابل آرنج تنیس بازان

بورسیت آرنج و آرنج تنیس بازان (اپیکوندیلیت جانبی) هر دو باعث درد در آرنج شما می شوند. هر دوی آنها همچنین می توانند در اثر استفاده بیش از حد ایجاد شوند. بورسیت التهاب در بورس اطراف آرنج شما است. آرنج تنیس بازان زمانی اتفاق می افتد که تاندون های آرنج شما ملتهب یا پاره شده باشد.

بورسیت آرنج در مقابل سلولیت آرنج

سلولیت یک عفونت باکتریایی غیر مسری است. این عارضه باعث تورم در پوست و بافت های عمیق تر در اطراف قسمت عفونی بدن شما می شود. بورسیت و سلولیت هر دو باعث تورم می شوند، اما بورسیت یک عفونت نیست. بیشتر بخوانید: مشکلات مفصل آرنج

بورسیت آرنج در مقابل نقرس

نقرس شکل دردناکی از آرتریت است که به دلیل تجمع اسید اوریک در بدن شما ایجاد می شود. مانند بورسیت باعث درد و تورم می شود، اما معمولا انگشتان شست پا را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم نقرس زمانی ایجاد می شود که کریستال های اسید اوریک تیز در مفاصل شما جمع شوند. درد و تورم ناشی از بورسیت به دلیل التهاب در بورس اولکرانون پر از مایع شما ایجاد می شود. نقرس و انواع دیگر آرتریت می تواند علت بورسیت باشد.

بورسیت اولکرانون

مهم نیست که چه چیزی باعث درد یا تورم شده است، اگر متوجه علائم جدیدی در آرنج یا اطراف آن شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

بورسیت آرنج چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بورسیت آرنج می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما گروه‌های خاصی از افراد بیشتر به آن مبتلا می‌شوند، از جمله:

• افرادی که مشاغل فیزیکی دارند: اگر شغل شما مستلزم این است که زیاد روی دست و زانو باشید یا به طور مکرر به آرنج خود تکیه کنید، احتمال ابتلا به بورسیت آرنج در طول زمان بیشتر است.
  • ورزشکاران یا افرادی که سرگرمی‌های خاصی دارند: ورزش یا سایر فعالیت‌هایی که نیاز به انجام حرکات تکراری با آرنج و بازو دارند، می‌تواند فشار را بر بورس آرنج شما افزایش دهد. نوازندگان همچنین در معرض خطر بیشتری برای بورسیت آرنج هستند.
  • افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند: اگر شرایطی مانند آرتریت، دیابت یا بیماری تیروئید داشته باشید، احتمال ابتلا به بورسیت آرنج بیشتر است.

بورسیت آرنج چقدر شایع است؟

بورسیت آرنج نسبتاً شایع است. بیش از دو سوم موارد بورسیت غیر عفونی ناشی از تروما یا آسیب های ورزشی است.

تاثیر بورسیت آرنج بر بدن

بورسیت آرنج، علاوه بر علائمی مانند درد و تورم، استفاده از آرنج را مثل همیشه سخت می‌کند. اگر تورم بورس اولکرانون شما به دلیل آسیب دیدگی بازوی شما ایجاد شده باشد، بورس شما ممکن است در داخل بدن شما خونریزی داشته باشد. در حالی که علائم را تجربه می کنید ممکن است انجام فعالیت های روزانه ای که به آن عادت دارید سخت یا دردناک باشد.

علائم بورسیت آرنج چیست؟

علائم بورسیت آرنج عبارتند از:

• تورم: اولین علامت بورسیت آرنج اغلب تورم است. از آنجایی که پوست پشت آرنج شل است، ممکن است مقدار کمی ورم بلافاصله متوجه نشود.
  • درد: با ادامه تورم، بورس شروع به کشیده شدن می کند که باعث درد می شود. درد اغلب با فشار مستقیم روی آرنج یا با خم شدن آرنج بدتر می شود. تورم ممکن است به اندازه ای بزرگ شود که حرکت آرنج را محدود کند.
  • قرمزی و گرمی در لمس: اگر بورس عفونی شود، پوست قرمز و گرم می شود. اگر عفونت فوراً درمان نشود، ممکن است به سایر قسمت‌های بازو سرایت کند یا وارد جریان خون شود. این می تواند باعث بیماری جدی شود. گاهی اوقات، بورس عفونی خود به خود (به طور ناگهانی و خود به خود) باز می شود و چرک را تخلیه می کند.

بورسیت آرنج اولکرانون علائم

علت بورسیت آرنج چیست؟

علل بورسیت آرنج عبارتند از:

• حرکات تکراری در محل کار یا در حین سرگرمی (مثل پرتاب توپ)
  • گذراندن زمان زیادی در موقعیت هایی که به آرنج شما فشار می آورد.
  • عفونت ها
  • تروما یا ضربه ناگهانی به آرنج شما.

فعالیت های رایجی که می تواند منجر به بورسیت شود:

• نجاری.
  • باغبانی و کلنگ زنی.
  • رنگ آمیزی.
  • وضعیت بدنی ضعیف
  • خار استخوان یا آرتریت در آرنج شما.
  • بیل زدن.
  • ورزش هایی مانند تنیس، گلف و بیس بال.

بورسیت آرنج چگونه تشخیص داده می شود؟

بهترین جراح ارتوپد بورسیت آرنج را با معاینه فیزیکی تشخیص می دهد. آنها به علائم شما گوش می دهند و آرنج شما را معاینه می کنند. اگر پزشک شما مشکوک است که بورسیت شما ناشی از یک عفونت است (که به عنوان بورسیت سپتیک نیز شناخته می شود)، یا اگر بخواهد سایر دلایل درد در آرنج شما را رد کند، ممکن است به چند آزمایش از جمله موارد زیر نیاز داشته باشد:

• اشعه ایکس
  • سونوگرافی
  • ام آر آی
  • آزمایشات خون
  • یک نمونه مایع از بورس شما گرفته شده است.

بورسیت آرنج چگونه درمان می شود؟

نحوه درمان بورسیت آرنج بستگی به این دارد که آیا ناشی از عفونت باشد. اگر عفونت ندارید، احتمالا فقط به درمان های خانگی نیاز خواهید داشت. این شامل:

• استراحت: اجتناب از فعالیتی که باعث بورسیت شما شده است به بهبود آن کمک می کند.
  • داروها: NSAID های بدون نسخه به کاهش درد و التهاب ناشی از بورسیت کمک می کنند.
  • بی حرکتی: توقف حرکت آرنج با آتل یا بریس می تواند به بهبود آن کمک کند.

اگر این درمان‌ها بعد از سه تا شش هفته جواب نداد، ممکن است پزشک مایع اضافی اطراف بورس شما (به نام آسپیراسیون) را خارج کند و برای کاهش التهاب به شما تزریق کورتیکواستروئید بدهد.

درمان بورسیت سپتیک

اگر عفونت دارید، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. حدود یک هفته باید قرص بخورید. مطمئن شوید که آنتی بیوتیک های خود را تا زمانی که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید. حتی اگر علائم شما بهبود یابد، باید آنتی بیوتیک ها را برای مدت زمانی که برای آنها تجویز شده است مصرف کنید تا مطمئن شوید که دارو می تواند تمام عفونت های باقی مانده در بدن شما را از بین ببرد. پزشک شما همچنین ممکن است بورس شما را آسپیره کند تا تا حد امکان مایع عفونی را خارج کند.

جراحی بورسیت آرنج

به ندرت نیاز به جراحی برای بورسیت آرنج وجود دارد. اگر علائم شما به درمان های غیرجراحی پاسخ نمی دهد و یا اگر عفونت شدیدی دارید که پس از مصرف آنتی بیوتیک بهبود نمی یابد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. جراحی برای برداشتن بورس آرنج شما یک روش سرپایی است، به این معنی که شما می توانید در همان روز به خانه بروید. پس از جراحی، به یک آتل یا بریس برای نگه داشتن آرنج خود در زمان بهبودی نیاز دارید. برای بهبودی به حدود یک ماه زمان نیاز دارید.

درمان بورسیت آرنج

بورسیت آرنج چقدر طول می کشد؟

بیشتر موارد بورسیت آرنج با استراحت و سایر درمان های خانگی در عرض سه تا شش هفته بهبود می یابد. اگر عفونت دارید، به محض شروع مصرف آنتی بیوتیک، باید احساس بهتری داشته باشید. مهم است که دوز کامل خود را تمام کنید، حتی اگر علائم شما بهبود یابد.

پیشگیری از بورس آرنج

چگونه می توانم خطر ابتلا به بورسیت آرنج را کاهش دهم؟

بهترین راه برای جلوگیری از بورسیت آرنج این است که تا حد امکان از استفاده بیش از حد از آرنج خودداری کنید. بین جلسات ورزش یا فعالیت شدید به بدن خود زمان استراحت و ریکاوری بدهید. اگر شغل یا سرگرمی‌های شما نیاز به استفاده زیاد از آرنج‌هایتان دارد، مطمئن شوید که از تمام تجهیزات حفاظتی مناسب مانند پوشیدن پد آرنج استفاده می‌کنید.

اگر بورسیت آرنج داشته باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

اگر بورسیت آرنج دارید باید انتظار بهبودی کامل را داشته باشید. حتی اگر ناشی از عفونت باشد، بورسیت نباید هیچ تاثیر طولانی مدتی بر سلامت یا زندگی شما داشته باشد.

آیا در دوران نقاهت از بورسیت آرنج باید از کار یا مدرسه غیبت کنم؟

اگر می‌توانید کار یا تکالیف مدرسه‌تان را بدون ایجاد فشار روی آرنج‌تان انجام دهید، نباید در حین بهبودی، کار یا مدرسه را از دست بدهید. با این حال، اگر شغل یا هر یک از فعالیت‌های شما علت بورسیت شما باشد، ممکن است لازم باشد تا زمانی که آرنج شما بهبود می‌یابد، روال خود را اصلاح کنید. با پزشک خود در مورد مدت زمانی بهبود علائم خاص خود صحبت کنید.

زندگی با بیماری بورس آرنج

چگونه از خودم مراقبت کنم؟

در زمان بهبودی از بورسیت آرنج، مطمئن شوید که به بدن خود زمان لازم برای بهبودی را می دهید. با درد کار نکنید یا بازی نکنید. حتی اگر علائم شما شروع به بهبود کرد، عجله نکنید به ورزش یا فعالیت های دیگر برگردید، به خصوص اگر علت مستقیم بورسیت شما باشد.

چه زمانی باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنم؟

اگر هر یک از علائم زیر را دارید با پزشک خود صحبت کنید:

• دردی که در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند.
  • دردی که در عرض چند روز بهبود نمی یابد.
  • تب.
  • تغییر رنگ، تورم یا گرما در اطراف آرنج شما.
  • بورسیت که عود می کند.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنم؟

اگر ضربه ای را تجربه کرده اید یا اگر مایعی از آرنج شما خارج می شود، فوراً به اورژانس بروید.

بورسیت آرنج یک بیماری شایع است که اغلب به دلیل کاری که انجام می دهید یا فعالیت هایی که دوست دارید ایجاد می شود. دانستن اینکه برنامه روزانه شما باعث درد شما می شود می تواند ناامید کننده باشد، اما بورسیت معمولاً سریع التیام می یابد و اغلب به درمان خاصی نیاز ندارد. مطمئن شوید که هیچ علامت جدیدی را نادیده نگیرید، به خصوص درد یا تورم. استراحت کوتاه مدت از فعالیتی که باعث بورسیت شما شده است، معمولاً تنها کاری است که برای درمان علائم خود باید انجام دهید.

منبع: my.clevelandclinic.org

اشتراک گذاری:

مطالـــب مرتبــط

پارگی عضله دوسر بازو

پارگی عضله دوسر بازو

پارگی تاندون دوسر بازو در آرنج عضله دوسر در جلوی بازوی شما قرار دارد. به استخوان‌های شانه و آرنج توسط تاندون‌ها متصل می‌شود، تارهای قوی از بافت فیبری که ماهیچه‌ها

سندرم تونل رادیال

سندرم تونل رادیال

عصب رادیال شما بسیاری از عملکردهای حرکتی بازوی شما را کنترل می کند، از چرخش ساعد تا صاف کردن مچ دست و انگشتان. به دلیل سندرم تونل رادیال، که زمانی

درمان سندرم تونل کوبیتال

سندرم تونل کوبیتال

گیر افتادن عصب اولنار در آرنج (سندرم تونل کوبیتال) گیر افتادن عصب اولنار (به انگلیسی Ulnar Nerve) زمانی اتفاق می افتد که عصب اولنار در بازو فشرده یا محدود شده